Ugrás a fő tartalomra

Kepes András: Világkép

Bejrútban, Buenos Airesben és később Amerikában egy komcsi országból érkezett, vicces, idegen srác voltam, itthoni kamasz barátaim szemében pedig a fura fiú, aki Beatles-számok helyett argentin szambákat penget a gitárján. Idegenben büszke magyar voltam, itthon pedig egyike azoknak, akik elhitték, hogy ez a Nyugat és Kelet között ingázó "Kompország" már Európa. Ahogy Ady írta száz éve. Azóta mintha Európa és a világ is egyre jobban ingázna. Keresné a helyét. Úgy éreztem, nekem is újra végig kell gondolnom mindazt, amit eddig életről és halálról, szeretetről és gyűlöletről, szerelemről és családról, hitről és rítusokról képzeltem. De még a hétköznapokról: evésről, ivásról, öltözködésről, lakókörnyezetünkről is. Humorral, könnyedén, nehogy megijesszem magam.
Tudom, végső válaszok nincsenek, csak végső kérdések - ez a könyv is csupán amolyan szubjektív világpillanatkép.

Egy másik kultúrába érkezve a félreértések és az atrocitások egy része abból is fakad, hogy az idegen nem ismeri fel a jeleket. Wayaman, az idős amazonasi indián például képtelen volt megérteni, hogy ha az antropológia szakos diáklányok olyan kedvesek vele, simogatják, puszilgatják, akkor miért nem akarnak vele a függőágyba is menni.

Értékelés


A regény 2017-ben elnyerte a Libri irodalmi közönségdíjat, ezért is keltette fel az érdeklődésemet. De már a borító a megjelenéskor megfogott. Annyi mindent tud sugallni szerintem. Számomra a múltat és a jelent jelképezi, egy fejlődőképes világ képét. Azonban ez a fejlődés jót tesz nekünk, vajon ettől boldogabbak leszünk? Ezek a kérdések merültek fel bennem, mikor a kezembe vettem a könyvet. Nagyon örültem neki, hogy pont ezekre kételyeimre is választ ad az író.
Ha csak egy pillanatra megállunk, hogy végig tekintsünk a jelenünkön, számos megválaszolatlan kérdés merülhet fel bennünk. Viszont ez a regény tökéletes arra, hogy megpróbáljunk válaszolni.
Tetszett a könyvben, hogy nem adott konkrét válaszokat, azaz nem mondta ki hogy ez és ez helyes. Hanem megmutatja, hogy a dolgokat többféle nézőpontból is tekinthetjük.

Én egy csodás utazásként éltem meg ez a regényt. Számos országba, kultúrába elkalauzolt. 
Azért is fogott meg leginkább a könyv, mert sok a mondanivalója, számos új dolgot tanultam, de mégsem hasonlítható össze egy száraz iskolai tankönyvvel. 

Érdekes és figyelemfelkeltő a regény. Olyan könnyedén van megfogalmazva, hogy gyorsan olvasható, megérthető. Tetszett a felépítése. Nem  zúdította az olvasóra a rengeteg információt a szerző, hanem logikusan, személyes élménnyel kiegészítve adta tovább ismereteit, tapasztalatait.

Ez a regény által nem csak bővült a tudásom, de a világnézetemen is alakított. Ugyanis, számos olyan dolgot tudtam meg más kultúráról, amit korábban nem, ami miatt régebben elítélhettem volna őket, vagy csak egyszerűen távol éreztem volna magamtól. De a könyv elolvasása után mintha kicsit kinyílt volna a világ. Megértettem hagyományaik (, furcsa szokásaik) okát, eredetét. 

Nekem a bővült változatot volt szerencsém elolvasni, amiben az író rengeteg mai aktualitást belevitt. Ugyanis a pár év alatt hatalmasat tud változni a világ. Az akkor még helyesnek gondolt válaszokat egy elgondolkodtató kérdésere, ma már nem biztos, hogy helytállónak vélnénk.

Mindenképpen ajánlom elolvasásra a könyvet, hiszen egy nagyszerű regény! Ez egy olyan regény, ami nem csak szórakoztat minket, hanem tanít is, de mind ezt élvezettel. 


Köszönöm a kiadónak a recenziós példányt!

Kiadó: Libri Könyvkiadó
Oldalszám: 372
Megjelenés: 2017.

Ha kedvet kaptál Te is más kultúrák megismeréséhez, vagy csak egyszerűen szeretnéd más szögből is látni a világot, rendeld meg itt könnyedén a könyvet!

A szerző további művei:

    


Kedvenc idézetek


"Ha a világképünkben megtaláljuk önmagunk helyét, jónak érezzük magunkat, a világképünket megerősítő embereket pedig hősöknek nevezzük. Aki világképünk egységét, hiedelmeinket, normáinkat veszélyezteti, az ebben az értelmezésben halhatatlanságunkat vonja kétségbe. Ő a Gonosz."

"A válság az emberi társadalomban sem csupán valaminek a vége, hanem egyben esély is a változásra."

"Mielőtt Mongóliába utaztam, hetekig treníroztam itthon én is hucul lovakon, a sztyeppei lovak kárpátokbeli rokonain. Ezek az állatok olyan aprók, hogy kanyarban leér az ember lába. Ezen aztán nem lehet "magas lóról beszélni", és ha az ember "áteszik a ló túlsó oldalára", akkor sem üti meg magát túlságosan."





Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Milyen sorrendben érdemes olvasni Anne L. Green könyveit?

Sokszor felmerül az a kérdés számos könyvmolyban, hogy milyen sorrendben is vegyék kezükbe Anne L. Green regényeit. Ez a zavarodottság teljesen érthető, hiszen az írónőnek rengeteg könyve sorakozik már a polcokon. Ráadásul egy-egy karakter feltűnik más kötetekben is. Ez alapvetően nem lenne próbléma, ám ha van valamilyen apró utalás a "vendég" szereplő életére, akkor néhány esetben  talán spoileres lehet egyik könyv a másikra nézve.  Ezért úgy döntöttem, hogy készítek nektek egy Anne L. Green térképet. Mely segítséget nyújthat azoknak az olvasóknak, akik nehezen tudják eldönteni, melyik ALG regényt is vegyék elsőként a kezükbe. A térképet kiegészítettem az Álomgyár kiadónál kapható ajándék novellákkal is.  Melyik Anne L. Greent regényt olvassuk elsőnek? Nincs olyan regény, amelyikre azt mondanám, hogy ezzel KELL kezdeni. Hiszen nincsen kötelező sorrend. A térképen is látható majd, hogy melyik az a történet, melyből kiindulnak a szálak. A térkép megalkotását a meg

Chevy Stevens: Végzetes örökség

Mit kaphatsz egy gyilkos apától?  A 33 éves Sara Gallagher végre boldog. Antik bútorokat árusító kereskedése szárnyal, őt pedig eljegyezte egy fantasztikus férfi. Egy kérdés azonban nem hagyja nyugodni: vajon kik az igazi szülei? Sara felkészült, hogy megtudja.  Kiderül, édesanyja még most sem kíváncsi rá. Később arra is rájön, hogy a biológiai apja gyilkos, aki 40 éven át nőkre vadászott. Sarának Nadine, a terapeutája segít feldolgozni a borzalmakat, és azt, hogy talán mást is örökölt apjától, nem csak a szeme színét. Sara hamarosan rádöbben, egyetlen rosszabb dolog van annál, hogy az apád egy gyilkos: az, ha az apád megtudja, te ki vagy.  Néhány kérdés jobb, ha megválaszolatlanul marad. A "Végzetes örökség" egy összetett és lenyűgöző történet egy nőről, aki a gyökereit szeretné megismerni. Kérdés, hogy megéri-e...  Chevy Stevens páratlanul izgalmas a pszichológiai thrillereiben soha nem tudhatod mi lesz a következő lépés. Nemzetközi sikerkönyvei végre itt

Rachael Lippincott: Két lépés távolság | Könyvajánló

A regény elolvasását a 2019-es Olvasó tábor óta terveztem, azonban csak most sikerült elérnem oda, hogy kezembe vegyem a könyvet. A részlet, melyet korábban olvastam a könyvből, nagyon hamar megfogott, és felkeltette a kíváncsiságomat. A könyv elolvasása után pedig, most már epekedve várom, hogy a filmadaptációt is láthassam. Vajon vissza tudja adni a könyv által nyújtott érzelmeket? Nagyon kíváncsi vagyok! Ennek a gyönyörű szép szerelemnek a története, ahol egy betegség szab korlátokat,  teljesen meghatja az olvasókat. A könyv telis-tele van érzelmekkel, így esélytelen könnyek nélkül végig olvasni a regényt. Mikor elkezdtem olvasni Stella és Will történetét, sejtettem, hogy nagy hatással lesz rám, ellenben én sokkal több érzelmi löketben reménykedtem. A történet elolvasása után nem hagyott bennem akkora mély nyomot, mint vártam, de kellemes kikapcsolódást nyújtott. Úgy vélem ez amiatt lehet, hogy több sírásra készültem fel. Próbáltam a lelkemet felkészíteni a legrosszabbra, hog